Adviezen bij obstipatie/constipatie of verstopping

Posted on augustus 30, 2008. Filed under: Constipatie/Obsitpatie, voedingsadviesen bij kwaaltjes of ziektes |

Obstipatie of verstopping:

Definitie:

Obstipatie is het minder dan drie keer per week krijgen van ontlasting die dan ook nog eens hard is.

Een normale ontlastingfrequentie is tussen de twee keer per dag en één keer per twee dagen.

Dit probleem komt vooral voor bij mensen die een zittend beroep hebben en mensen die vezelarm eten of te weinig drinken.

Ontstaan van verstopping:

  • dikwijls bij het begin van een vakantie
  • bij verandering in je dieet (meestal kortdurende constipatie)
  • tijdens een zwangerschap
  • kort na een bevalling
  • onbewust negeren van ontlastingsdrang omdat je kloven of aambeien hebt aan je anus wat ook tot verstopping van je darmen kan leiden

Oorzaken van langdurige verstopping of obstipatie:

  • verkeerde voeding
  • te kort aan lichaamsbeweging
  • gebruik van vochtafdrijvende middelen
  • te weinig vochtopname
  • bij een depressie
  • teveel aandacht voor je stoelgang
  • te langdurig gebruik van laxeermiddelen kan leiden tot gewenning, een opgeblazen gevoel en gasvorming.
  • bijwerking van geneesmiddelen
  • Gebrek aan vitamine B1, B5, B6, kalium, magnesium, en zink
  • Gebruik van ijzertabletten

Verstopping of obstipatie kan ook een gevolg zijn van bepaalde ziektes

  • tijdens een ziekte waarbij bedrust moet worden gehouden
  • niet goed werkende schildkliedarmaandoeningen
  • suikerziekte of diabetes
  • verhoogde calciumspiegel in het bloed (hypercalcemie)
  • coeliakie (darmziekte door overgevoeligheid voor gluten)
  • ziekte van Hirschsprung

REMEDIES BIJ OPSTIPATIE OF VERSTOPPING

Verschillende mogelijkheden om afwisselend toe te passen:

1. Drink op je nuchtere maag een glas lauw water met vers geperst citroensap.

2. Oliekuur toepassen bij hardnekkige verstopping:

Op je nuchtere maag een glas lauw water drinken waarin je één eetlepel olijfolie hebt gedaan, dit herhaal je s’ avonds voordat je gaat slapen.

Olie wordt door zijn hoge concentratie niet of nauwelijks verteerd. Het water en de olie komen in de dikke darm terecht en weken de harde stoelgang die daar opgestapeld zit los. Duur van de behandeling: – acute constipatie: 1x of meerdere malen toepassen, chronische constipatie: meerdere dagen herhalen

3. Kuur met lijnzaad of vlaszaad:

– Eerste mogelijkheid om lijnzaad te gebruiken: 1à 3 koffielepels gemalen lijnzaad in middagmaal bij de soep of bij rauwe groenten.

Lijnzaad reguleert de stoelgang omdat het aanwezige vet erin als glijmiddel dient. Het bevat ook zeer goede omega 3 vetzuren. Vlaszaad kan je gemixt in je soep doen, desserten, yoghurt, ook toevoegen aan sappen. De slijmstoffen hierin komen tijdens de vertering vrij.

– Tweede mogelijkheid om lijnzaad te gebruiken: 1à2 koffielepels malen en in een glas lauw water gedurende een kwartier laten weken. De slijmen uit het lijnzaad komen vrij en men drinkt het dan in zijn geheel op.

– Derde mogelijkheid om lijnzaad te gebruiken: lijnzaad in een pan met wat water doen en aan de kook brengen. Slijmen komen vrij, worden gezift en vermengd met fruitsap.

4. Vezelrijke voeding eten: (bevatten vele ballaststoffen)

Vezels absorberen namelijk veel vocht waardoor je je stoelgang meer volume geeft en ze op die manier ook zachter maakt.

  • volkoren zuurdesembrood
  • volkoren granen: volkoren brood Zemelen met heel veel water.
  • noten, zaden en pinda’s zijn ook rijk aan vezels
  • rauwe groenten zoals rauwe wortelen, aardappelen in de schil of jonge aardappelen.
  • laxerend fruit eten zoals peren, druiven, pruimen, vijgen, dadels, aardbeien, frambozen, melasse(rietsuiker). Fruit is zeer vochtrijk!!!! Eet het liefst ongeschild, maar goed gespoeld.
  • gedroogd fruit eten zoals: abrikozen, vijgen, pruimen, dadels, perziken, rozijnen (zijn gedroogde druiven), gedroogde appelen. Bevatten veel vitamine C.

ALLE OVERIGE VOEDINGSMIDDELEN BEVORDEREN VERSTOPPING OMDAT ZE RESTENARM ZIJN

5. Voldoende drinken: water, fruitsappen en groentesappen

LET OP (fruit en groentensappen nooit samen drinken!)

6. Voeg meer goede vetten toe aan je bereidingen zoals olijfolie (koude persing), lijnzaadolie, sesamolie enz. Deze versterken het glijvermogen van de stoelgang.

  • veel bewegen bevordert de darmperistaltiek en stimuleert de stoelgang. Een half uur per dag goed bewegen zoals wandelen, fietsen, zwemmen of fitness is reeds voldoende.

7. Buikmassage door de dikke darm te bekloppen (met je vingers een hamertje vormen)

8. Buikademhaling toepassen

9. Goede voedselcombinaties toepassen om het aantal afvalstoffen tijdens de vertering en de gasproductie (winderigheid) te verminderen.

10. Kefir drinken, kefir schept een gunstig klimaat in de darm en daardoor een optimale omgeving waar goede bacteriën zich kunnen nestelen. Op die manier wordt ook meer voordeel gehaald uit andere probiotica zoals lactobacillius aciddophillus ( te vinden in yakult)

11. Brooddrank

12. Komboucha is een gefermenteerde theedrank, een probiotica of darmbacteriepreparaat. Organische zuren in de darminhoud stimuleren de dikke darmperistaltiek en zorgen voor een veilige stoelgangbevorderende werking. Let wel!!! Iemand die die dit voor het eerst drinkt en uit zichzelf al een vlotte stoelgang heeft moet zeker met een lage dosis starten (3x 50 cc per dag), dit om diarreetoestanden te vermijden. Na enkele dagen kan je dan overgaan naar de gemiddelde dosis ( 3x 100cc).

13. Colon clean werkt op basis van psylliumzaad.

14. Chlorella, deze gedroogde alg wordt door steeds meer vrouwen met constipatie gebruikt. Deze zoetwateralg stimuleert de groei van juist de goede darmbacteriën en helpt je ook met de afvoer van zware metalen en afvalstoffen uit je lichaam. Wil je chlorella eens proberen, dan kan dat voor 3 maanden . Het is geen geneesmiddel, maar wel een gedroogde alg die een hoge dosis bladgroen bevat (bladgroen zit ook in groene groentes).

15. Kruidenthee zoals: sennapeulenthee, brandnetelthee, kamillethee, ijzerhardthee, pepermuntthee, citroenmelissethee, valeriaanthee, gemberthee.

16. Grünwalder tabletten: NW 1à2 tabletten bij het slapen gaan.

17. Magnesium:

1. magnesiumchloride 20gr, in een plastiek zakje, 10 zakjes (Ap), je doet één zakje van 20 gram in 1 liter water vb. spa Reine: je drinkt van die oplossing 2 tot 3 maal per dag 125ml .

2. magnesium hydroxide 250 gram zwaar poeder (Ap) ¼ tot ¾ koffielepel per dag in water oplossen. (Wordt in de maag omgezet tot magnesiumchloride) PS. Magnesium steeds zeer droog bewaren.

18. Kies meer zure voedingsmiddelen want zuur heeft een prikkelende werking:

drink karnemelk, rechtsdraaiende yoghurt en eet sinaasappelen.

19. Hydrotherapie en Saunabezoek om afvalstoffen via de huid kwijt te geraken.

20. Manuele lymfedrainage– dit helpt het lymfesysteem zich te zuiveren.

NIET DOEN:

1. Gebruik geen laxeermiddelen: ze prikkelen de darmwand te sterk en beschadigen het zenuwweefsel.

2. Geen bewerkte voeding (industrievoeding) of gefrituurde voeding vermijden.

3. Kijk uit met zemelrijke producten, misschien raar om te horen maar juist deze kunnen je darmen flink irriteren en er ook voor zorgen dat je minder voedingsstoffen opneemt omdat zemelen het peristalisme van de darm te veel verhogen. Kies liever voor rauwkost die veel ruwe vezels bevat. Als je zemelen eet drink daar dan veel water bij dan kan het minder kwaad.

4. Vermijd: toast, wit brood, beschuiten, sterke thee, bosbessensap, bananen, geraspte appel, witte rijst, hardgekookte eieren, vetten, azijn, en neem niet teveel eiwitten of zuivelproducten.

Make a Comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

    Over

    In deze blog vind je regelmatig nieuwe updates over alles wat met gezonde voeding te zien heeft: voedselcombinaties, gerechten, algemene tips,…

    RSS

    Subscribe Via RSS

    • Subscribe with Bloglines
    • Add your feed to Newsburst from CNET News.com
    • Subscribe in Google Reader
    • Add to My Yahoo!
    • Subscribe in NewsGator Online
    • The latest comments to all posts in RSS

    Meta

  • Populairste koppelingen

    • Geen

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggers op de volgende wijze: